Om de zoveel tijd gaan de productmanagers van Lucardi naar grote sieradenbeurzen. Hier doen ze inspiratie op voor nieuwe collecties,  overleggen ze met hun leveranciers en gaan ze op zoek naar vernieuwende concepten. Ben jij benieuwd hoe het er in het leven van een productmanager er aan toe gaat? Deze blog doet een bladzijde open van het dagboek van Lucardi. Deze keer van productmanagers Lenny en Wendy en hun inkoopreis naar Hongkong! 

De reis

Op Schiphol begeven Lenny en Wendy zich naar de juiste balie, en de koffers worden ingecheckt. Naast kleding en toiletartikelen bevatten de koffers vooral een heleboel spullen die mee moeten naar de beurs: papieren, foto’s, voorbeelden van artikelen, en allerlei andere zaken waarover met leveranciers zal worden overlegd.

Als het vliegtuig eenmaal is opgestegen, duurt het 11 uur voordat ze in Hongkong landen. “Het klinkt heerlijk”, zegt Lenny, “zo’n reis naar een grote stad aan de andere kant van de wereld, onder werktijd. Maar tijd om te luieren of bezienswaardigheden te bezoeken is er eigenlijk niet, het is gewoon heel hard werken!”

Als Lenny en Wendy in Hongkong aankomen moeten ze gelijk even omschakelen, want er is een behoorlijk tijdsverschil met Nederland: het is in Hongkong 7 uur later. Op zich komt dit wel goed uit, want na zo’n lange vermoeiende reis is het natuurlijk best fijn als je wat eerder naar bed mag. Veel tijd om te acclimatiseren is er echter niet, want de volgende dag is direct een werkdag!

De Beurs

’s Ochtends vroeg vertrekken Lenny en Wendy naar de beurs. Zij gaan daarnaartoe met de ferry, en vanaf het water hebben ze een prachtig uitzicht op alle hoge gebouwen van de stad. “Het is het New York van Azië”, zegt Wendy, “en het Hong Kong Convention and Exhibition Centre is een stijlvolle eyecatcher in de skyline”.

Lenny (die voornamelijk goud, diamant en goldplated artikelen inkoopt) en Wendy (die verantwoordelijk is voor de zilver- en staalcollectie) lopen niet de hele dag samen over de beurs. “We hebben allebei onze eigen collectie, onze eigen leveranciers, en onze eigen onderwerpen om te bespreken”, zegt Wendy. “Daarom volgen we na binnenkomst ieder onze eigen (drukke) agenda. We proberen als het kan wel even samen te lunchen, en dan onze indrukken te bespreken”.

“Het gebeurt wel dat een van ons de ander even vraagt om mee te gaan naar een bepaalde leverancier”, vult Lenny aan. “Als ik bijvoorbeeld denk dat ik zojuist de nieuwe topper van onze volgende decembercampagne heb gevonden, wil ik dit graag even aan Wendy voorleggen, om te kijken of zij net zo enthousiast is als ik!”

Na een lange dag op de beurs komt toch ’s avonds op de hotelkamer ook de laptop weer tevoorschijn. Gemaakte afspraken worden per mail bevestigd, orders voor samples worden op papier gezet, er wordt informatie uitgewisseld met collega’s op het hoofdkantoor in Den Haag … genoeg te doen! Na nog wat voorbereidend werk voor de afspraken van de dag erna gaat de laptop eindelijk uit – snel een paar uur slapen voor de volgende drukke beursdag begint!

Weer terug in Nederland

Na een aantal heel drukke dagen op de beurs reizen Lenny en Wendy weer terug naar Nederland, vol met indrukken, ideeën en nieuwe plannen. En natuurlijk foto’s, heel veel foto’s, van sieraden, sieraden, en nog eens sieraden! En een aantal van de beurs, die je in deze blog kunt zien!

Wendy: “Als we leuke nieuwe artikelen hebben gevonden op de beurs, zouden we die natuurlijk het liefst direct in onze winkels willen leggen. Maar zo snel gaat het helaas niet. Van de artikelen die we bij de verschillende leveranciers hebben gezien, worden er samples opgestuurd. Die moeten vaak eerst nog gemaakt worden, omdat wij bijvoorbeeld een armband net iets steviger willen hebben dan het voorbeeld dat we op de beurs gezien hebben, of dat we de kleur van de steen in een ring net iets anders willen hebben, omdat hij moet passen bij andere sieraden die we al in de collectie hebben.”

Lenny: “Het bezoeken van dergelijke beurzen is enorm intensief en vermoeiend, maar wel superleuk. Sieraden zijn immers onze passie! En als je dan bijvoorbeeld een paar maanden of een half jaar later dat nieuwe concept in al onze winkels ziet liggen, en je ziet dat onze klanten er net zo enthousiast over zijn als wij, dan geeft dat een geweldig gevoel!” 

 


Een momentje, we updaten jouw winkelmand!

loading..